Bengtzings premiär i Ronneby

"Bengtzing bjöd på lek, glädje och värme i julshow"

Linda Bengtzing har aldrig gjort en julshow förr.
Det märktes under den utsålda premiären på Ronneby brunn på fredagskvällen.
Tack och lov.

 

Värmlandstösen Linda Bengtzing är ett fenomen.
Ingen svensk artist har samma unika förmåga att kombinera stil, oborstad charm och ren och skär bonnighet. Det går bara inte.
Många julshower gömmer sig i gran och buske så här års och alla har säkert just sin publik, men jag orkar bara inte med präktigt mummel om Kristus hit och dit och höra primadonnor sjunga om herdar i stall och stjärnor i natten.
Många av oss bereder inte vår väg till herren bara för att det är julens klockor klämtar och tomtefar han flämtar.
Linda Bengtzing julshow, hennes första egna föreställning, följer inga givna mallar. Det är roliga timmen deluxe från start till mål.
Showen har ingen regissör och det är såväl en styrka som svaghet.
För flamsigt och spontant blir det. Och någon röd tråd av sammet finns inte. Virrighet samsas med fräckisar, lekstuga och ohämmad charm.
Det räcker långt, mycket långt.
Hon sjunger sina favoriter och gör varsamma dragspelballader av välkända julsånger, som till exempel EMD:s Välkommen hem. Och mitt i allt för hon för sig att spinna loss i ett Sven-Ingvars-medley innan det är dags att leka med Så ska det låta med publiken.
– Jag är ingen sopran som går runt och sjunger Sankta Lucia, säger hon, och har delvis rätt.
Ändå underskattar hon sin stämma. Bengtzings styrka är kombinationen röst och utstrålning. Hon är ingen Malena Ernman, men är ett enda stort gottebord av innerlighet och varm, känslosam närvaro. Inte minst i showens mer avskalade ögonblick, som i klassiska julsånger som O helga natt och Strålande jul.
Men främst av allt ÄR Linda Bengtzing sin julshow. Premiärnerverna och en något yvig styltighet slipas bort i kommande föreställningar och den sista aftonen, den 18 december, lär bli känslosam.
För det må vara hennes första egna julshow, men det blir inte hennes sista.

BLT 19/11-2010
http://www.blt.se/noje_o_kultur/bengtzing-bjod-pa-lek-gladje-och-varme-i-julshow(2186438).gm



Jag bara ler. Och kan äntligen andas ut...
Den 11 dec sitter jag där och skriker när jag inte gråter, stöttar när jag inte sjunger med, smattrar när jag inte umgås med fina vänner..
Stolt som en tupp kommer jag garanterat att vara hela kvällen!


Kommentarer
Postat av: Jennie

Men blir så lycklig! ... hon är bra. Jättebra.

Puss!

2010-11-22 @ 07:20:08
URL: http://jennie95.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0